Løsningsorienterede processer

De positive og udviklende processer sat i system.

En løsningsorienteret proces går efter løsninger der tilfredsstiller alles interesser bedst mulig. Den effektive proces er som en ubevidst rutine, den sikrer højt kvalitetsniveau i det du gør uden at tænke over det. Samtidig skaber den grundlag for løbede at lære af fejl, og fastholde forbedringer i en positiv udviklingsretning til glæde for de næste opgaver eller involverede.

 

Fordele for virksomheden:

Med løsningsorienterede processer opnår virksomheden:
• 
Højere ensartet kvalitetsniveau ud mod kunden
•  Øget effektivitet og lønsomhed
•  Ensartet adfærd som et godt grundlag for løbende forbedringer
•  Effektiv vidensdeling i organisationen eller værdikæden
•  En samlet organisatorisk kapabilitet
•  Et vigtigt element i kvalitetsstyringen

 

Fordele for medarbejderen:

Med løsningsorienterede processer opnår medarbejderne:
• 
En forståelse for helheden og egen rolle
•  At være effektiv i løsning af egne opgaver og afklaring til andre
•  Et grundlag for at opsamle forbedringsforslag til glæde for andre

 

En god proces er kendetegnet ved at:

  • Skabe væsentlig mere værdi end den kræver
  • Enkel i sin forståelse og vedligeholdelse
  • Sikre et godt grundlag for oplæring og vidensdeling
  • Er tilpasset værdiskabelsen hos alle interessenter
  • Styrker sammenholdet omkring en fælles løsning

 

Eksempel på Sørens erfaring med udvikling og drift af processer:  

  • Globale in- og outsourcingsprocesser
  • MakeBuy processer til værdikædeanalyse og eksekvering af strategiske optimeringsprojekter
  • BusinessRadar – opfølgningsproces til daglig drift og strategieksekvering
  • Løsningsorienteret opgaveløsning som ledelsesproces
  • GDPR (persondataforordningen 2018) klargøringsproces for små og mellemstore virksomheder
  • Ledelsesprocesser til selvfungerende produktionsgrupper, og linjeledelse
  • Vidensdelingsproces til global kundeviden og serviceerfaring
  • Flere produktionsoptimeringsprocesser (forløbere for den senere forståelse af LEAN som koncept)
  • Kursus og certificeringsaktiviteter i Internationale forhandlingsprocesser